29 Ιουλίου 2014
ΠΑΣΕΓΕΣ: Στη σωστή κατεύθυνση σε γενικές γραμμές η απόφαση για τη νέα ΚΑΠ
Συνεδρίασε σήμερα εκτάκτως το Δ.Σ. της ΠΑΣΕΓΕΣ για να εξετάσει – αναλύσει την πρόταση – επιλογή του ΥΠΑΑΤ για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ, όπως παρουσιάστηκε από τη νέα πολιτική ηγεσία, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στις 24.7.2014.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην ανακοίνωση, από την ΠΑΣΕΓΕΣ, επισημαίνονται τα ακόλουθα:
1. Η επιλογή εφαρμογής της νέας ΚΑΠ αποτελεί αναγκαία απόφαση της τελευταίας στιγμής χωρίς καμία διαβούλευση και ενημέρωση με τους ενδιαφερόμενους (Αγροτικές Οργανώσεις και αγρότες), αφού με ευθύνη της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της σημερινής πολιτικής ηγεσίας να ακούσει όλες τις απόψεις, ήταν αδύνατο όσα δεν έγιναν σε δεκατρείς μήνες να γίνουν σε δέκα ημέρες.
2. Η απόφαση για τη νέα ΚΑΠ σε γενικές γραμμές κινείται στη σωστή κατεύθυνση γιατί ο στρατηγικός σχεδιασμός και οι πολιτικές προτεραιότητας (διατροφική επάρκεια, δίκαιες, διαφανείς και ισόρροπα κατανεμημένες ενισχύσεις στους ενεργούς αγρότες, βελτίωση εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων, βιωσιμότητα μεταποιητικής βιομηχανίας, ενίσχυση της κτηνοτροφίας, σταδιακή μετάβαση χωρίς ισοπεδωτικές λογικές), είναι σχεδόν ταυτόσημες με αυτές που πριν από σχεδόν ένα χρόνο είχε θέσει η ΠΑΣΕΓΕΣ.
3. Η επιλογή για τη νέα ΚΑΠ εμπεριέχει τη λογική, τη φιλοσοφία και τις βασικές επιδιώξεις της ΠΑΣΕΓΕΣ, όπως αυτές εδώ και ένα χρόνο είναι αντικείμενο διαβούλευσης και εξαντλητικού διαλόγου με τα μέλη της και τους έλληνες αγρότες, σε πάνω από τριάντα Ημερίδες σε όλη τη χώρα. Συγκεκριμένα η ελάχιστη σύγκλιση του 60% και οι μέγιστες απώλειες του 30% στις δύο Περιφέρειες (ετήσιες – πολυετείς καλλιέργειες), η στήριξη για όσους παράγουν (ενεργούς αγρότες) και η μεταφορά πόρων στην κτηνοτροφία είναι προτάσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ έστω και αν δεν αναφέρονται παρά το ότι είναι γνωστά εδώ και πάνω από ένα χρόνο.
4. Η επιλογή του ΥΠΑΑΤ για τρεις Περιφέρειες εσωτερικής σύγκλησης (με πλήρη σύγκληση στη ζώνη των βοσκοτόπων) αντί μιας Περιφέρειας που είχε προτείνει η ΠΑΣΕΓΕΣ καθιστά τη νέα ΚΑΠ περισσότερο πολύπλοκη, γραφειοκρατική και κυρίως δυσκολότερη να ελεγχθεί με αποτέλεσμα να κρύβονται πάντα κίνδυνοι για δημοσιονομικούς καταλογισμούς (πρόστιμα).
5. Η σταδιακή σύγκληση των ενισχύσεων στις δύο Περιφέρειες με ισόποση μείωση στην πενταετία μέχρι του ποσοστού του 30% είναι κάτι που πρώτοι εμείς είχαμε προτείνει και είχε μεγάλη αποδοχή από τους αγρότες.
6. Συμφωνούμε με τη λογική των συνδεδεμένων ενισχύσεων και την επιλογή των τομέων, πιστεύουμε ότι έπρεπε να εξαντλήσουμε όλες τις δυνατότητες που είχαμε (10% του εθνικού μας φακέλου αντί του 9%), εκφράζουμε όμως επιφυλάξεις στον επιμερισμό των ποσών και τα κριτήρια κατανομής. Πιστεύουμε ότι έπρεπε να γίνει καλύτερα προεργασία σε αυτή την κατεύθυνση. Επίσης επισημαίνουμε ότι η καταβολή των προβλεπομένων συνδεδεμένων ενισχύσεων πρέπει να έχει σαν ανελαστική προϋπόθεση το αυστηρό ελεγκτικό πλαίσιο με αντικειμενικά κριτήρια ελέγχου, προκειμένου να αποσοβηθούν οι στρεβλώσεις του παρελθόντος που είχαν σαν αποτέλεσμα συγκεκριμένος αριθμός δικαιούχων (αγροτών και κτηνοτρόφων) να διασφαλίζουν ποσά που δεν δικαιούνταν (εν μέρει ή εν όλο) και το κράτος μέλος να επιβαρύνεται με υψηλά πρόστιμα δημοσιονομικών διορθώσεων.
7. Παραμένουν προς διευκρίνιση κρίσιμα θέματα που σε εθνικό επίπεδο πρέπει να ξεκαθαριστούν όσον αφορά τη λεπτομερή εφαρμογή της νέας ΚΑΠ, τα οποία έγκαιρα και με ευκρίνεια πρέπει να διασαφηνιστούν διότι σε αντίθετη περίπτωση τα όποια θετικά στοιχεία της απόφασης γνωστοποιηθούν στην Ε.Ε. μέχρι την 01.08.2014 θα αποδυναμωθούν και η πλήρης εφαρμογή της νέας ΚΑΠ από 01.01.2015 θα οδηγήσει σε τριβές, αδικίες και αποτυχία τεθέντων στόχων και προτεραιοτήτων.
«Τέλος, δηλώνουμε ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ θα παρακολουθήσει πολύ στενά την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ. Η αμφίδρομη σχέση που είχαμε πάντα με τα μέλη μας και τους έλληνες αγρότες θα συνεχιστεί και όπου κρίνεται σκόπιμο θα παρεμβαίνουμε για διορθωτικές κινήσεις», καταλήγει η σχετική ανακοίνωση της ΠΑΣΕΓΕΣ.