12 Μαρτίου 2012
Απολογισμός διεθνούς έκθεσης οίνων και οινοπνευματωδών ProWein 2012 Ντύσσελντορφ, 4-6 Μαρτίου 2012
Το γραφείο ΟΕΥ του Γενικού Προξενείου της χώρας μας στο Ντύσσελντορφ απέστειλε αναφορά για τη διεθνή έκθεση ProWein 2012 που πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 4-6 Μαρτίου 2012.
ΓΕΝΙΚΟ ΠΡΟΞΕΝΕΙΟ THΣ EΛΛΑΔΟΣ ΣΤΟ ΝΤΥΣΣΕΛΝΤΟΡΦ
GENERALKONSULAT VON GRIECHENLAND IN DUSSELDORF
ΓΡΑΦΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
WIRTSCHAFTS- UND HANDELSABTEILUNG
ΑΔΙΑΒΑΘΜΗΤΟ -ΚΑΝΟΝΙΚΟ
Ντύσσελντορφ, 8 Μαρτίου 2012
ΑΠ Φ.2231 / 173
Προς: ΥΠΕΞ – Β8 Δ/νση
Κοιν.: ΥΠΕΞ
– Διπλ. Γρ. ΥΦΥΠΕΞ κ. Δόλλη
– Γρ. κ. Γ.Γ. ΔΟΣ & ΑΣ
– Β΄ Γεν. Δ/νση
– Β4 Δ/νση
- Πρεσβεία Βερολίνου
- Γρ. ΟΕΥ Βερολίνου, Μονάχου
- ΣΕΚ, ΣΕΒΕ, ΠΣΕ
- ΚΕΟΣΟΕ, ΣΕΟ, ΕΔΟΑΟ
- Ενώσεις Οινοπαραγωγών Αμπελώνων
Αττικής, Πελ/σου, Β. Ελλάδος
- ΣΕΑΟΠ
- ΟΠΕ, Δ/νση Τροφίμων, Ποτών και
Κοινοτικών Προγραμμάτων
Ε.Δ.: Υπ’ όψιν κ. Γεν. Προξένου
Θέμα: Απολογισμός διεθνούς έκθεσης οίνων και οινοπνευματωδών ProWein 2012
Ντύσσελντορφ, 4-6 Μαρτίου 2012
Πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 4-6 Μαρτίου 2012 η διεθνής έκθεση οίνων και
οινοπνευματωδών ProWein 2012 στο Ντύσσελντορφ.
Με βάση τα στοιχεία των διοργανωτών, η έκθεση συγκέντρωσε 3.930 εκθέτες (+8% έναντι του
προηγούμενου έτους) και πάνω από 40.000 επισκέπτες (έναντι 39.000 πέρυσι), συνεχίζοντας την
επιτυχημένη πορεία των τελευταίων ετών. Στο διάστημα της πενταετίας 2007/2012 ο αριθμός των
εκθετών της ProWein αυξήθηκε από τους 3.000 στους 4.000 περίπου, ενώ αντιστοίχως ο αριθμός
των επισκεπτών αυξήθηκε από τις 31 χιλιάδες στις 40 χιλιάδες.
Τα μεγέθη της έκθεσης, σε συνδυσμό με τον έντονα διεθνή χαρακτήρα της (τα . των εκθετών και
το 1/3 των επισκεπτών προέρχονται από το εξωτερικό), έχουν ως αποτέλεσμα την ανάδειξη της
ProWein ως μιας από τις σημαντικότερες εκθέσεις για το κρασί παγκοσμίως – παρά το γεγονός
ότι η ProWein ξεκίνησε να διοργανώνεται μόλις το 1994, σαφώς αργότερα από τις καθιερωμένες
εκθέσεις Vinitaly, Vinexpo, London International Wine Fair.
Η αύξηση των εκθετών στη φετινή ProWein οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση των συμμετοχών
των μεγάλων οινοπαραγωγωγικών χωρών της Ευρώπης: η Ιταλία έφθασε φέτος τον αριθμό –
ρεκόρ των 842 συμμετοχών, υστερώντας ελάχιστα της «οικοδέσποινας» Γερμανίας (887
συμμετοχές). Αντίστοιχη αύξηση παρουσιάστηκε και στις συμμετοχές από τη Γαλλία, που
έφθασαν φέτος τις 787, έναντι 650 πέρυσι, ενώ ελαφρά ενισχυμένη ήταν και η συμμετοχή της
Ισπανίας (364, έναντι 323 πέρυσι).
Κοινό χαρακτηριστικό των συμμετοχών αυτών, η παρουσία πέραν του «εθνικού περιπτέρου» και
επιμέρους συμμετοχών ανά περιφέρειες/περιοχές, πχ. Σικελία, Τοσκάνη, Trentino, Piemonte για
την Ιταλία, Λίγηρας, Ροδανός, Αλσατία, για τη Γαλλία, Καταλωνία, Ναβάρα, Χώρα των Βάσκων
για την Ισπανία.
Σε πολύ υψηλά επίπεδα, αν και ελαφρώς μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, παρέμειναν οι
συμμετοχές της Αυστρίας (349) και της Πορτογαλίας (175).
Η συμμετοχή των χωρών του Νέου Κόσμου (Αργεντινή, Χιλή, Νέα Ζηλανδία, Νότια Αφρική και
Καλιφόρνια), όπως και τα προηγούμενα δύο χρόνια, διατήρησε ως κοινή δράση το πρόγραμμα
παρουσιάσεων και σεμιναρίων, που πραγματοποιήθηκε στον κοινό χώρο γευσιγνωσίας υπό τον
γενικό τίτλο “Flavours – A Whole New World @ ProWein” http://www.flavours-prowein.com/,
αντί του “Down 2 Earth - New World Wine Alliance” της προηγούμενης διετίας. Ωστόσο, δε
μπορεί να γίνει λόγος για κοινή συμμετοχή, δεδομένου ότι η σχεδίαση των περιπτέρων κάθε μίας
από τις χώρες αυτές ήταν διαφορετική, όπως διαφορετικό ήταν και το brand της κάθε χώρας.
Κοινή συνιστώσα στο branding των χωρών αυτών ήταν η έμφαση στο στοιχείο της ανακάλυψης
π.χ.“Discover California Wines”, και του νεανικού, δυναμικού χαρακτήρα τους, π.χ. “Wines of
Intense / Restless Argentina”, σε πλήρη αντίθεση με χώρες που επιχειρούν την είσοδό τους στη
γερμανική αγορά, όπως η Τουρκία και το Ισραήλ, οι οποίες δίνουν έμφαση στην μακρόχρονη
ιστορία της οινοπαραγωγής στα εδάφη τους (π.χ. Wines from Israel – Since 7000 years).
Σημειώνουμε ακόμα την παρουσία της Χιλής στην έκθεση με οικολογικό περίπτερο (carbon
neutral certified).
Η ελληνική συμμετοχή ήταν φέτος αυξημένη και αριθμούσε 55 επιχειρήσεις (βλ. συνημμένο
κατάλογο), η μεγάλη πλειονότητα των οποίων εντός του περιπτέρου του ΟΠΕ, με το brand Taste
like Greece. Στο ελληνικό περίπτερο λειτούργησε Wine Bar, όπως και τα προηγούμενα χρόνια,
ενώ διατέθηκε επίσης το σχετικό ενημερωτικό/προωθητικό υλικό.
Σε ότι αφορά τις συμμετοχές των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, η τάση που παρατηρήθηκε
ήταν αυξητική: Σλοβενία (31 φέτος – 11 πέρυσι), Ουγγαρία (28 - 20) Κροατία (23 - 20), Ρουμανία
(18 - 16), Γεωργία (18 - 16), Βουλγαρία (16 - 10), Μολδαβία (15 - 10), Τουρκία (14 - 7), Τσεχία
(9 - 7). Για πρώτη φορά φέτος υπήρξε συμμετοχή από το Κόσοβο.
Σημαντικά αυξημένη ήταν επίσης φέτος η παρουσία βιολογικών κρασιών στην έκθεση:
σύνδεσμοι, συνεταιρισμοί και εταιρείες παραγωγής και διακίνησης βιολογικών προϊόντων γενικά,
και κρασιών ειδικότερα, ήταν συγκεντρωμένοι στην αίθουσα 7.1. Μεταξύ αυτών
συγκαταλέγονταν οι Demeter, Ecovin, Bioland, Naturian, Vivolovin, Peter Riegel, Fepeco
(Ισπανία) και FNIVAB (Γαλλία).
Ζώνη γευσιγνωσίας
Η ζώνη οινογνωσίας, την οποία οργανώνει κάθε χρόνο η έκθεση σε συνεργασία με το κλαδικό
περιοδικό Weinwirtschaft, είχε φέτος ως θέμα τους Οίνους Ονομασίας Προέλευσης -
Ursprungsweine – Wines of Origin.
Στη ζώνη γευσιγνωσίας περιλαμβάνονται μόνο κρασιά, τα οποία έχουν αποσπάσει βαθμολογία
άνω του 80/100 και κριθεί ως «ικανοποιητικά» σε τυφλή δοκιμή από ειδική επιτροπή. Έτσι στην
ζώνη γευσιγνωσίας συμπεριλήφθηκαν φέτος 1.148 κρασιά, από τα 1.505 που είχαν αποσταλεί
στην κριτική επιτροπή.
Μεταξύ των κρασιών που συμπεριλήφθηκαν στην ζώνη γευσιγνωσίας ήταν και 50 ελληνικά: 30
ερυθρά, 15 λευκά, 5 επιδόρπια κρασιά.
Στη ζώνη γευσιγνωσίας παρουσιάστηκαν επίσης και τα κρασιά που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό
βιολογικού οίνου Mundus Vini BioFach, μεταξύ των οποίων και 2 ελληνικά ερυθρά.
Πρόγραμμα παρουσιάσεων και εκδηλώσεων
Το πρόγραμμα παρουσιάσεων και σεμιναρίων που διοργανώθηκε στα περίπτερα των
συμμετεχόντων εκθετών ήταν και φέτος εκτενέστατο, αριθμώντας περί τις 300 εκδηλώσεις.
Ανάμεσα σε αυτές περιλαμβάνονταν παρουσιάσεις που πραγματοποιήθηκαν στα περίπτερα των
γερμανικών κλαδικών περιοδικών Vinum και Meininger Verlag (Weinwelt, Weinwirtschaft),
καθώς και στα περίπτερα επιμέρους εκθετών και οργανισμών προώθησης εξαγωγών. Για
παράδειγμα, εκτενές πρόγραμμα παρουσιάσεων διοργανώθηκε στο περίπτερο της Πορτογαλίας,
ενώ 4 παρουσιάσεις διοργανώθηκαν και στο περίπτερο της Τουρκίας, με ομιλητές τους Markus
del Monego, Hendrik Thoma και Jason Turner.
Στις παράλληλες εκδηλώσεις μπορούμε να αναφέρουμε ακόμα τις παρουσιάσεις – όχι απαραίτητα
για ειδικό κοινό – που διοργανώνονται σε εστιατόρια και ξενοδοχεία του Ντύσσελντορφ στο
πλαίσιο του προγράμματος “ProWein goes City” http://www.prowein-goes-city.de/ που
περιελάμβανε φέτος 45 εκδηλώσεις. Μεταξύ αυτών και η παρουσίαση των κρασιών του
Κτήματος Βουρβουκέλη στο ελληνικό εστιατόριο του Ντύσσελντορφ «Ασκητής».
ProWein 2013
Η επόμενη ProWein θα πραγματοποιηθεί στις 24-26 Μαρτίου 2013. Δεδομένης της συνεχούς
αύξησης των εκθετών τα τελευταία χρόνια, το 2013 η ProWein θα επεκταθεί σε ακόμα δύο
αίθουσες του εκθεσιακού κέντρου του Ντύσσελντορφ και θα γίνει πλήρης αναδιάταξη των
περιπτέρων των συμμετεχόντων εκθετών.
Ο Προϊστάμενος κ.κ.ε.
Αντιγόνη Μαριόλη
Γραμματέας ΟΕΥ Β΄