27 Απριλίου 2015
ΗΠΑ: Το bag-in-box παίρνει υπόσταση
Το έτος 2015, το bag-in-box γιορτάζει τα πενήντα χρόνια ύπαρξης. Με εντυπωσιακή επιτυχία σε ορισμένες αγορές, αυτή η αυστραλιανή εφεύρεση έχει παλέψει για να επιβληθεί.
Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης η κατανάλωση έχει μετατοπισθεί στα ΒΙΒ και στα Pet ,ενώ στους εμφιαλωμένους οίνους παρατηρήθηκε κάμψη πωλήσεων. Για τους λόγους αυτούς η ΚΕΟΣΟΕ επιμένει ότι υπό όρους οι συσκευασίες των bag in box ,ειδικά των 3 lt ,πρέπει να επιτραπούν για την συσκευασία των οίνων ΠΟΠ χωρίς παραδοσιακές ενδείξεις ( Κτήμα.Reserve κτλ )
Οι Ηνωμένες Πολιτείες άργησαν να αναγνωρίσουν την εύλογη αξία του ΒΙΒ. Όμως, δεδομένων των τελευταίων στοιχείων και της αυξανόμενης συμμετοχής εμπορικών σημάτων, το κλίμα ανατρέπεται.
Από το 2009, τα BIB είδαν τα μερίδια αγοράς τους να διπλασιάζονται στο εξωτερικό και να αντιπροσωπεύουν πλέον το 17,5% των ποσοτήτων που πωλούνται, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Nielsen. Και η πρόοδος τους δεν πρόκειται να σταματήσει. Πράγματι, η Euromonitor International προβλέπει αύξηση κατά 30% σε όγκο μέχρι το 2019. Το περιθώριο ανάπτυξης είναι σημαντικό, διότι, σύμφωνα με τη Nielsen, μόνο το 5% των αμερικανών καταναλωτών κρασιού αγοράζουν bag-in-box. Παρόν στην αγορά των ΗΠΑ από τη δεκαετία του '80, το ΒΙΒ διαδόθηκε από τα εμπορικά σήματα λαϊκής κατανάλωσης, όπως το Franzia και απέκτησε κακής ποιότητας φήμη που συνδεόταν με τις γιορτές των φοιτητών. Χρειάστηκε να περάσουν δύο νέες γενιές – «Generation X» και «Millennials» - οι οποίες ήταν πιο πρόθυμες για ανακαλύψεις και με λιγότερα στερεότυπα, ώστε το BIB μπει στο μυαλό του καταναλωτή.
Η πρακτικότητα και η καλή σχέση ποιότητας τιμής εκτιμώνται
«Στα μάτια των νεαρών καταναλωτών, η συσκευασία δεν είναι το προϊόν», αναφέρει ο Paul Tincknell, αρμόδιος της Tincknell & Tincknell, η οποία ειδικεύεται σε εναλλακτικές συσκευασίες και συνεργάστηκε στη δημιουργία του Black Box, εταιρεία που είναι ηγέτης στις πωλήσεις αμερικανικών οίνων σε BIB. "Στον κόσμο της νεολαίας, η οποία χαρακτηρίζεται από κινητικότητα και ταχύτητα, ευκολία είναι μια αναγκαιότητα. Οι νέοι δεν θα διστάσουν να αγοράσουν ένα ΒΙΒ για την Παρασκευή το βράδυ στο πάρτι - υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι τον φελλό της σαμπάνιας τον διατηρούν για ειδικές περιπτώσεις - και αισθάνονται ότι το ΒΙΒ προσφέρει καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής σε σύγκριση με άλλες συσκευασίες. Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι για την αγορά, των ΒΙΒ. "Πράγματι, το εύρος της τιμής ενός συμβατικού ΒΙΒ τριών λίτρων είναι μεταξύ $ 15 και $ 25. "Αυτό το εύρος μεταφράζεται σε μια τιμή των $ 3,75 έως $ 6,25 ανά φιάλη και είναι ανταγωνιστική, αλλά όχι εντυπωσιακή". Ο Paul Tincknell ήταν απογοητευμένος από την ποιότητα των κρασιών που συσκευάζονταν σε BIB "Όταν δουλεύαμε το 2002 για το λανσάρισμα της Black Box με τιμές στον καταναλωτή των 25 δολαρίων, το Chardonnay της Napa Valley που περιείχε ήταν στο ίδιο επίπεδο ποιότητας με ένα μπουκάλι αξίας 60 $. Στη συνέχεια είχαμε την ελπίδα ότι η συσκευασία των τριών λίτρων του BIB θα υιοθετηθεί ευρέως από τις premium και super premium μάρκες στην αγορά περίπου μεταξύ $ 40-60, αυτό όμως δεν συνέβη".
Τιμή κάτω των $ 35
Τη γνώμη αυτή έχει και ο Gerald Stinner, συνιδρυτής της Home Cubi, νέας εταιρείας (2014), με έδρα τη Νέα Υόρκη που ειδικεύεται στα γαλλικά BIB. "Η προσφορά μας, που περιλαμβάνει 5 κωδικούς, είναι γύρω στα 30 δολάρια για ΒΙΒ τριών λίτρων, ή 7,50 δολάρια ανά φιάλη. Στις ΗΠΑ, υπάρχει πρόβλημα να βρεθεί ένα ποιοτικό κρασί σε αυτή την τιμή. Ορισμένες μάρκες πωλούν πάνω από $ 40 - το Château Tassin προτείνει ξύλινη συσκευασία - αλλά πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητο να παραμείνει η τιμή κάτω από $ 35. Βεβαίως υπάρχει το κόστος των μεταφορών και των φόρων. Στο μέτρο που αυτά διαφέρουν ανάλογα με την διανομή, είναι δύσκολο να δημιουργηθεί ένα εθνικό επίπεδο τιμών καταναλωτή. Παρ 'όλα αυτά, το θέμα της μεταφοράς επίσης συμμετέχει με θετικό τρόπο: «οι Αμερικανοί καταναλωτές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για την προστασία του περιβάλλοντος και είναι ευαίσθητοι σε προβλήματα ρύπανσης. Το περιβαλλοντικό επιχείρημα των BIB αποκτά έτσι μεγαλύτερη σημασία στα κίνητρα αγοράς», σημειώνει περαιτέρω ο Gerald Stinner.
Tα 3 λίτρα προτιμώμενη συσκευασία
Από την άποψη του όγκου, αν και τα ΒΙΒ 5 λίτρων κυριαρχούν ελαφρώς (48%) στην αγορά των ΗΠΑ, υποφέρουν όμως από την κακή φήμη ποιότητας που εμποδίζει την ανάπτυξή τους. Αντιστρόφως, η μορφή των 3 λίτρων (40%) φαίνεται να προσφέρει καλύτερη σχέση ποιότητας αξίας. Θέματα πρακτικότητας επίσης προκύπτουν: «οι αστικοί πελάτες μας δεν είναι ικανοποιημένοι στον τομέα της μεταφοράς ΒΙΒ των 5 ή 10 λίτρων», λέει ο Gerald Stinner, ο οποίος δεν αποκλείει άλλους όγκους στην αγορά εκτός πόλεων όπου οι καταναλωτές μετακινούνται με το αυτοκίνητο. Η μορφή επίσης των 1,5 λίτρων αντιπροσωπεύει περίπου το 10% της αγοράς BIB. "Μπορεί αυτή η συσκευασία να αυξηθεί", δήλωσε ο Paul Tincknell. «Η εταιρεία Delicato το εξετάζει αυτή τη στιγμή με το σήμα της επιτυχημένης Bota box. Οι μόνες άλλες μορφές που θα μπορούσε να λειτουργήσουν στις Ηνωμένες Πολιτείες – είναι των 2 λίτρων και 2.5 λίτρων που δυστυχώς δεν επιτρέπεται από τους κανονισμούς των ΗΠΑ".
Το εστιατόριο δεν είναι ακόμη έτοιμη να υποδεχτεί τα BIB
Όσο για τα σημεία πώλησης, σε εθνικό επίπεδο, το ΒΙΒ πωλείται κυρίως σε σούπερ μάρκετ και υπεραγορές με εμπορικά σήματα όπως η WalMart, Safeway, Kroger και Price Costco. Στη Νέα Υόρκη, όπου η πώληση του κρασιού σε σούπερ μάρκετ είναι απαγορευμένη, είναι οι καβίστες, οι οποίοι παρέχουν τις υπηρεσίες πωλήσεων.
Σε αντίθεση με ό, τι θα περίμενε κανείς, τα εστιατόρια δεν είναι – ακόμα έτοιμα να υιοθετήσουν αυτό το είδος της συσκευασίας. «Αν και έστω ένα wine bar στη Νέα Υόρκη στο παρελθόν υιοθέτησε το ΒΙΒ, ήξερα ότι τα εστιατόρια ήταν απρόθυμα απέναντι στο bag-in-box», λέει ο Gerald Stinner. «Αισθάνονται ότι αυτή η συσκευασία επηρεάζει την εικόνα τους, ακόμη και αν η ποιότητα του κρασιού που προσφέρεται είναι πολύ καλή.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, από φέτος, προσφέρουμε επίσης φιάλες από τους δικούς μας προμηθευτές, κάτι το οποίο μας επέτρεψε να τοποθετηθούμε σε πολλά εστιατόρια.
" Παρ 'όλα αυτά, η αύξηση των πωλήσεων εμφιαλωμένων κρασιών στο σύστημα CHR - ένα φαινόμενο πολύ της μόδας - θα μπορούσε να συμβάλλει γενικά στη βελτίωση της εικόνας του BIB»
Πελατεία που διευρύνεται
Κατά πάσα πιθανότητα, αυτές οι κατηγορίες επηρεάζουν περισσότερο ή λιγότερο τους πελάτες. «Ειδικά οι καταναλωτές ηλικίας 21-45 είναι αυτοί που αγοράζουν bag-in-box», παρατηρεί ο Paul Tincknell. "Ωστόσο, η αποδοχή αυτού του είδους των συσκευασιών τώρα θα επεκταθεί και θα επηρεάσει και άλλα τμήματα του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των Baby Boomers και των παλαιότερων γενεών που αρχίζουν να αγοράζουν τα εθνικά σήματα με περισσότερη κανονικότητα" .
Από την πλευρά του, ο Gerald Stinner που λειτουργεί στο μικρόκοσμο της Νέας Υόρκης με τις κοινωνικές διαφορές παρατήρησε: «Τα προϊόντα μας πωλούνται πολύ καλά σε ορισμένες περιοχές, αλλά όχι σε άλλες. Καρδιά των στόχων μας οι ηλικίες 21 έως 35 ετών. Πρόκειται κυρίως για νέους επαγγελματίες. Έτσι, είμαστε παρόντες σε ορισμένες γειτονιές του Brooclyn και στο Greenwich Village. Ωστόσο, έχουμε μεγάλη δυσκολία στην διατήρηση στο Upper East Side και στο Upper West Side, όπου κατοικεί η ανώτερη μεσαία τάξη, συντηρητικοί, με παλαιές περιουσίες λίγο ανοιχτοί σε νεωτερισμούς».
Υπολειμματικά σάκχαρα και φρουτώδης γεύση
Πρέπει να πούμε ότι το προφίλ των οίνων ακόμη στα συσκευασμένα bag-in-box , είναι για μεγάλους πληθυσμούς.
Η προσφορά των ΗΠΑ χαρακτηρίζεται από τα ήπια οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, κυρίως μαλακά και εύκολα κρασιά προς πόσιν χωρίς ιδιαίτερο χαρακτήρα. "Η γευστική προτίμηση των Αμερικανών κλίνει υπέρ των ποτών με σάκχαρα , γεγονός που δεν αποτελεί κοινό μυστικό», λέει ο Paul Tincknell. "Τα γλυκά κόκκινα κρασιά και τα μοσχάτα φιγουράρουν μεταξύ των πρώτων σε πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ακόμη και οι υποτιθέμενοι ξηροί οίνοι όπως το Kendall Jackson Vintners Reserve Chardonnay, έχουν αξιοσημείωτα υπολειμματικά σάκχαρα στο στόμα.
Παρ 'όλα αυτά, o φρουτώδης χαρακτήρας είναι πιο σημαντικός από τα σάκχαρα .
Τα προϊόντα που πωλούν καλύτερα - συμπεριλαμβανομένων των Black Box και Bota Box είναι τεχνικά ξηρά, αλλά προσφέρουν φρουτώδη χαρακτήρα, λίγες τανίνες και χαμηλή οξύτητα, χαρακτηριστικά τα οποία είναι κατάλληλα για τον άτυπο καταναλωτή ".