14 Απριλίου 2016
Π. Κορδοπάτης: Με την απουσία διάταξης για την ΠΑΣΕΓΕΣ στο σχ/ν απουσιάζει και η συλλογική έκφραση του συνεταιριστικού χώρου
«Η ΠΑΣΕΓΕΣ είναι ένας ιστορικός θεσμός, ο οποίος εκφράζει και έχει στόχο τη συλλογική έκφραση του συνεταιριστικού χώρου. Με την απουσία της διάταξης
για την ΠΑΣΕΓΕΣ στο νομοσχέδιο απουσιάζει και η συλλογική έκφραση του χώρου» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Γενικός Διευθυντής της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων ΚΕΟΣΟΕ, κ. Παρασκευάς Κορδοπάτης, κατά την διάρκεια παρέμβασής του στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Αναλυτικότερα, η παρέμβαση του κ. Κορδοπάτη έγινε χθες, Τετάρτη 13 Απριλίου, όπου η εν λόγω Επιτροπή συνεδρίαζε με θέμα την ακρόαση φορέων σχετικά με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Αγροτικοί συνεταιρισμοί, μορφές συλλογικής οργάνωσης του αγροτικού χώρου και άλλες διατάξεις».
Όπως ανέφερε, συνεχίζοντας ο κ. Κορδοπάτης, αποτέλεσμα αυτής της απουσίας της διάταξης, είναι να δημιουργείται ένα τεράστιο κενό εκπροσώπησης σε πλήθος επιτροπών των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι οποίες συνεδριάζουν τακτικότατα διαμορφώνοντας την ευρωπαϊκή οριζόντια πολιτική για τον αγροτικό τομέα και για κάθε προϊόν ξεχωριστά, δεδομένου ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ είναι μέλος των κεντρικών ευρωπαϊκών αγροτοσυνεταιριστικών οργανώσεων COPA και COGECA, συμμετέχοντας στις ομάδες εργασίας τους, και μέσω αυτών στις ομάδες πολιτικού διαλόγου των Βρυξελλών, όπου αναδιαμορφώνονται πολιτικές με την Κομισιόν, τη βιομηχανία, το εμπόριο, τους νέους αγρότες, τα επιμελητήρια, κ.ά.
«Η απουσία λοιπόν διάταξης για την ΠΑΣΕΓΕΣ, αυτή τη στιγμή ακυρώνει και αφήνει κενή την εκπροσώπηση όλων των οργανώσεων, του θεσμού καταρχάς, των οριζόντιων πολιτικών και των προϊόντων» επισήμανε.
Όσον αφορά τις παρεμβάσεις του νομοσχεδίου στην οργάνωση των συνεταιρισμών ο κ. Κορδοπάτης ανέφερε, συνοπτικά τα εξής:
-Από την αρχή διατυπώθηκε, από διάφορους εκπροσώπους φορέων, ότι είναι αδιανόητη -και πιθανόν αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία - η ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας μίας χώρας χωρίς την οργάνωση της πρωτογενούς παραγωγικής διαδικασίας στη βάση των συνεταιριστικών οργανώσεων. Συνεπώς είναι μία αρχή την οποία όλοι την αποδεχόμαστε.
-Το δεύτερο το οποίο κατατέθηκε, και επικροτείται από το σύνολο των κομμάτων, είναι ότι η ορθή λειτουργία του συνεταιριστικού θεσμού απαιτεί την ύπαρξη ενός νομικού πλαισίου το οποίο θα σέβεται τις συνεταιριστικές αρχές. Και, μάλιστα, ότι δεν ρυθμίζεται από τις συνεταιριστικές αρχές θα διέπεται από την αντίληψη ότι το καταστατικό των συνεταιρισμών θα το ρυθμίζει.
-Όμως στο παρόν σχέδιο νόμου επί των αρχών υπάρχουν κάποιες διατάξεις οι οποίες τις αντιβαίνουν.
-Αντιβαίνει, λοιπόν, την πρώτη αρχή για την ελεύθερη συμμετοχή αφού διαχωρίζονται οι συνεταιρισμοί σε γυναικείους συνεταιρισμούς. Αυτή είναι ελληνική πρωτοτυπία. Δεδομένου ότι οι συνεταιρισμοί είναι εθελοντικές οργανώσεις, όπου το μέλος που αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις και κάνει τις χρήσεις των υπηρεσιών του συνεταιρισμού δεν υπακούει σε διάκριση φύλου
-Αντιβαίνει την πέμπτη αρχή της εκπαίδευσης. Διότι η πέμπτη αρχή προβλέπει ότι οι συνεταιρισμοί παρέχουν εκπαίδευση και όχι ένα ταμείο εκτός συνεταιρισμών με άλλη νομική προσωπικότητα.
-Και, επίσης, την έκτη αρχή της συνεργασίας μεταξύ των συνεταιρισμών, αφού προκαθορίζει ελάχιστο αριθμό κλαδικών και αγροτικών συνεταιρισμών προκειμένου να συνεργαστούν. Προσωπικά, ρωτάω, το νομοσχέδιο ή ο νομοθέτης έχει λάβει υπόψη τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες κάποιων κλάδων όπως του αμπελοοινικού όπου μόνο η Περιφέρεια της Μακεδονίας έχει δύο οινοποιητικούς συνεταιρισμούς; Ή, ακόμα, η Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου άλλους δύο αντίστοιχα; Πώς θα συστήσουν αυτοί κλαδικούς συνεταιρισμούς με τέτοια γεωγραφική διασπορά και ιδιαιτερότητα;
Ειδικά για την οργάνωσή του την ΚΕΟΣΟΕ η οποία αναγκάστηκε να εξαιρεθεί από το ν. 4015, δεδομένου ότι δεν έβρισκε εφαρμογή σε αυτόν, ο κ. Κορδοπάτης σημείωσε πως επιτελεί ένα ρόλο επαγγελματικού εκπροσώπου, ο οποίος χαράσσει την πολιτική για το προϊόν του οίνου. «Αυτός είναι ο βασικός της σκοπός, ο οποίος δεν βρήκε εφαρμογή στις διατάξεις του ν.4015» τόνισε και ανέφερε χαρακτηριστικά τις συχνές επισκέψεις στο υπουργείο για πολιτικά θέματα, όπως πολύ πρόσφατα για το θέμα των νέων αδειών φύτευσης σε σχέση με τις επιχορηγήσεις της αναδιάρθρωσης. Καταλήγοντας επί του θέματος, ζήτησε από τον υπουργό να δοθεί η δυνατότητα αναγνώρισης του ρόλου της ΚΕΟΣΟΕ στο νόμο, που ούτως ή άλλως έχει και αναγνωρίζεται και στην Ε.Ε.
Όσον αφορά για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις, οι οποίες έχουν δεκαέξι χρόνια εμπειρίας στην Ελλάδα, με πρώτη την Αμπέλου και Οίνου που σύστησε η ΚΕΟΣΟΕ μαζί με ιδιώτες, σημείωσε πως παρά το σημαντικό έργο που επιτελούν σήμερα δεν υπάρχει ελληνικό θεσμικό πλαίσιο το οποίο να καλύπτει τη δράση τους. «Η απλή παραπομπή στο Ενωσιακό Δίκαιο δεν επαρκεί, καθώς υπάρχουν κενά τα οποία δεν ρυθμίζει» εξήγησε. Επίσης, ανέφερε πως πρόσφατα πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση στην ΚΕΟΣΟΕ, όλων των διεπαγγελματικών οργανώσεων (πλην του καπνού καθώς από παράληψη δεν γνώριζαν την ύπαρξή της), οι οποίες έθεσαν το θέμα της αναγνώρισης του θεσμικού τους ρόλου, προκειμένου να προβούν και σε άλλες δράσεις πέραν αυτών που επιτελούν μέχρι σήμερα, οι οποίες είναι, κυρίως, δράσεις προβολής, προώθησης για τα προϊόντα τα οποία εκπροσωπούν. «Για να επιτελέσουν όμως αυτές τις δράσεις, επειδή ο θεσμός είναι πολύ βραχύβιος και δεν έχει συνειδητοποιήσει ο παραγωγικός - μεταποιητικός κόσμος, αλλά και ο αγροτικός πληθυσμός, τη σημασία των διεπαγγελματικών οργανώσεων, είναι ανάγκη να επιλυθεί το θέμα της ύπαρξης μηχανισμού είσπραξης των εσόδων που προβλέπονται για τις διεπαγγελματικές οργανώσεις» ανέφερε ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο κ. Κορδοπάτης.
Παράλληλα η ΚΕΟΣΟΕ κατέθεσε υπόμνημα (ακολουθεί) με τις βασικές της θέσεις που κυρίως αφορούν τις ΚΑΣ και τις ΚΕΑΣ, αφού κυρίως κατά την παρέμβασή του, ο εκπρόσωπος της ΚΕΟΣΟΕ δήλωσε ότι η οργάνωση συμφωνεί με τις κατ’ άρθρο παρατηρήσεις της ΠΑΣΕΓΕΣ και ιδιαίτερα στο θέμα της προοπτικής έστω και υπό όρους άρσης της αναγκαστικότητας δυο μελών της (Σάμος, Σαντορίνη).