31 Μαΐου 2018
Η κινεζική αγορά γίνεται πιο πολύπλοκη και πιο ώριμη
Για τους λιανοπωλητές, η πρόκληση είναι να δημιουργηθεί κινεζική ζήτηση για κρασιά εκτός των μεγάλων εμπορικών σημάτων.
Κεντρικό γεγονός της Έκθεσης Vinexpo Hong Kong το στρογγυλό τραπέζι σχετικά με τις τάσεις της αγοράς στην Κίνα αντικατοπτρίζει την ποικιλομορφία των προκλήσεων του μέλλοντος, της εκπαίδευσης των logistics των σημάτων, που περνούν μέσω των κοινωνικών δικτύων.
Περιγράφοντας αισιόδοξα εξαιτίας της συνεχούς αύξησης των εισαγωγών κρασιού η αγορά της Κίνας δεν αφήνει πολλά περιθώρια για τους νεοεισερχόμενους και μικρούς παίκτες. Ευνοώντας τα μεγάλα εμπορικά εθνικά σήματα κρασιού (Changyu, Great Wall ...), η κινεζική ζήτηση επικεντρώνεται κυρίως σε τέσσερα εισαγόμενα σήματα: Domaines Baron de Rothschild, Concha y Toro, Torres και Penfolds' υποστηρίζει ο Don St Pierre. Πρώην ιδρυτής και Πρόεδρος της εισαγωγικής ASC Fine Wines και ψυχή του συνεδρίου για την κινεζική αγορά στην Vinexpo Asia-Pacific που πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαΐου στο Χονγκ Κονγκ.
"Αυτά τα εμπορικά σήματα είχαν την ευκαιρία να γίνουν σύμβολα προέλευσης. Για παράδειγμα, η Concha y Toro αντιπροσωπεύει τα κρασιά της Χιλής. Τώρα δεν είναι τόσο απλό, θα πρέπει κανείς να πείσει με ιστορίες για να χτίσει ένα εμπορικό σήμα», λέει η σύμβουλος Sarah Heller (Heller Beverage Advisory). Η Heller τονίζει επίσης ότι «αυτή είναι μια μεγάλη εξέλιξη. Οι Κινέζοι καταναλωτές συχνά δεν καταλαβαίνουν ένα ποιοτικό προϊόν παρά μόνο βάσει της εικόνας του έστω και εάν παράγεται σε μικρές ποσότητες. Γι αυτούς βέβαια, εάν είναι εξαιρετικό, πρέπει να παράγεται σε μεγάλη ποσότητα. Αυτή η βιομηχανική λογική αμφισβητείται τώρα από μια νέα γενιά συμπεριλαμβανομένης εκείνης που θεωρεί ότι, ότι είναι μικρό μπορεί να είναι και όμορφο».
Γεωγραφία της κατανάλωσης
Αντανακλώντας την αυξανόμενη ωριμότητα της κινεζικής αγοράς, «οι λιανοπωλητές κερδίζουν σε επάρκεια, ενώ πριν έπρεπε να τους βοηθήσεις σε όλα, τώρα είναι όλο και περισσότερο εκπαιδευμένοι» αναφέρει ο Alberto Fernandez, Διευθύνων Σύμβουλος της Torres Κίνας, θυγατρική εταιρεία εισαγωγής κρασιών της ομώνυμης ισπανικής ομάδας. Για τις online πωλήσεις, «βλέπουμε μια πιο ταχεία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στις πόλεις της τρίτης και τέταρτης σειράς, παρά σε αυτές που κατατάσσονται στην πρώτη θέση, η οποία φαίνεται να είναι μεγαλύτερη σε offline αγορές», σημειώνει ο Mike Hu, πρόεδρος του ηλεκτρονικού καταστήματος πωλήσεων Tmall (Alibaba Group).
Η γεωγραφία της κινεζικής κατανάλωσης, όμως, δεν εξαρτάται μόνο από την κατανομή των αστικών κέντρων. «Είναι πιο εύκολο να εργαστεί κανείς στη νότια Κίνα, κοντά στις ακτές, ενώ η πρόσβαση είναι πιο δύσκολη δια μέσου του Βορρά» αναφέρει ο Αλμπέρτο Φερνάντες. «Η εξέλιξη της κατανάλωσης οίνου στην Ανατολική Ακτή επιτυγχάνεται από την παρουσία των λιμένων, ενώ φθάνοντας στο εσωτερικό, δεν υπάρχουν παρά μόνο τα φορτηγά μεταφοράς» αναλύει η Sarah Heller.
"Αναδημιουργία του δυτικού τρόπου ζωής"
Ακόμα πιο εντυπωσιακό από τους υλικοτεχνικούς περιορισμούς, το online shopping, είναι δυνατόν να αναπτύξει την κατανάλωση σχεδόν σε όλη την Κίνα. Αναλύοντας η Tmall το 66% των πελατών της, αναφέρει ότι «νέοι καταναλωτές που έχουν γεννηθεί μετά το 1980, έχουν αγοράσει κρασί για να αναδημιουργήσουν το δυτικό τρόπο ζωής» εκτιμά ο Mike Hu. «Ενώ τα κοινωνικά δίκτυα άνοιξαν το δρόμο για αλλαγές στην κατανάλωση, ο καλύτερος τρόπος για να στοχεύσετε τους νέους είναι να συνεργαστείτε με τη νεολαία» συμβουλεύει ο Αλμπέρτο Φερνάντες.