24 Ιουλίου 2018
Απάντηση Κ.Παπανάτσιου στην ερώτηση για «Υπερφορολόγηση, γραφειοκρατία και απώλεια προγραμμάτων στην οινοπαραγωγή»
Ερώτηση κατέθεσαν οι βουλευτές του ΠΟΤΑΜΙΟΥ Σπύρος Δανέλλης – Ηρακλείου μαζί με τους συναδέλφους του από το Κιν.Αλ κ.κ. Βασίλη Κεγκέρογλου και Μιχάλη Τζελέπη στις 11/6/2018 προς τα συναρμόδια Υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και Οικονομικών, σε σχέση με τα εμπόδια που βάζει η Κυβέρνηση στην ανάπτυξη της αμπελοκαλλιέργειας.
Συγκεκριμένα, οι βουλευτές μέσω της ερώτησης – παρέμβασής τους ζητούν:
-Κατάργηση του Ειδικού φόρου κατανάλωσης
-Ενημέρωση για την καθυστέρηση απορρόφησης διαθέσιμων χρημάτων προώθησης και προβολής του κρασιού και τέλος,
-αλλαγή κριτηρίων σε νέες φυτεύσεις, ώστε να ενισχυθεί η δυναμικότητα του κλάδου της αμπελοκαλλιέργειας οινοποιήσιμων ποικιλιών.
Στην ερώτηση απάντησε στις 18/7/2018 η υφυπουργός Οικονομικών κ. Κ Παπανάτσιου , η οποία απέφυγε ουσιαστικά να απαντήσει στο θέμα της κατάργησης του ΕΦΚ στο κρασί
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Οι αμπελοκαλλιεργητές οινοποιήσιμων ποικιλιών και εν γένει οι οινοπαραγωγοί του τόπου μας, έχουν καταβάλλει μια μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία 10-15 χρόνια με αξιοθαύμαστα αποτελέσματα ως προς την βελτίωση καλλιεργειών, των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού οινοποίησης και της εμφιάλωσης και ασφαλώς της ποιότητας του κρασιού και της πιστοποίησης του.
Αυτή η μεγάλη προσπάθεια συνεχίζεται ασφαλώς, αλλά δεν τυγχάνει της στήριξης της πολιτείας και ιδιαίτερα της Κυβέρνησης, που όχι μόνο δεν συμβάλλει για να αρθούν τα εμπόδια, αλλά νομοθετεί και πρόσθετα.
Συγκεκριμένα:
ΕΦΚ – ΦΠΑ
Η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης δεν έχει προσφέρει τα αναμενόμενα έσοδα για το δημόσιο, αφού αυτά υπερεκτιμήθηκαν κατά την νομοθέτηση, αλλά αντίθετα έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα με την επιβάρυνση του κόστους παραγωγής και την πρόσθετη γραφειοκρατία.
Επιπλέον:
Φορολογικές αποθήκες για 100 τόνους και πλέον κάθε μήνα στο τελωνείο και επιβολή ΦΠΑ επί του φόρου!!!
Το ΦΠΑ του τελωνείου και το ΦΠΑ της Εφορίας δεν συμψηφίζονται στα διαφορετικά «κράτη»,
Οι κάτω των 100 τόνων, πληρώνουν (με διευκόλυνση υποτίθεται) σε πέντε (5) δόσεις, ανεξάρτητα αν πουληθεί ή παραμείνει στις δεξαμενές, η φορολογούμενη ποσότητα. Αν κάνει εξαγωγή, που σύμφωνα με το νόμο απαλλάσσεται του ΕΦΚ, δεν υπάρχει επιστροφή του,
Η ένταξη κρασιού στο συντελεστή 24% ΦΠΑ επιβαρύνει την εσωτερική κατανάλωση και πρέπει άμεσα να επανεξεταστεί η μετάταξη στο συντελεστή 13%.
Προγράμματα προώθησης στο εσωτερικό την Ευρωπαϊκή Ένωση και σε τρίτες χώρες
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δεν έχει δώσει την απαιτούμενη βαρύτητα στην αξιοποίηση των Προγραμμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης και προώθησης των προϊόντων μας.
Οι διαδικασίες για τα προγράμματα προώθησης στην Ε.Ε. και σε τρίτες χώρες, τρέχουν με αργούς ρυθμούς και είναι χαρακτηριστικό γεγονός ότι περνούν πάνω από δύο (2) χρόνια για να υπάρξει η πρώτη ανταπόκριση, μετά την υποβολή «λογαριασμού» και την καταβολή της χρηματοδότησης. Ιδιαίτερα για τα προγράμματα Εσωτερικού, υπάρχει πλήρης αδράνεια και μηδενική σχεδόν απορροφητικότητα.
Νέες Φυτεύσεις – βελτίωση καλλιεργειών
Η αξιοποίηση της δυνατότητας για νέες φυτεύσεις μέσω των σημερινών κριτηρίων είναι αδύνατη και τα δικαιώματα «χάνονται» και μαζί και οι ευκαιρίες για βελτίωση των καλλιεργειών.
Η απαγόρευση της αύξησης των δικαιωμάτων αποδεικνύεται ζημιογόνα για την Ελλάδα.
Στο θέμα των νέων φυτεύσεων, η χώρα μας πρέπει να επιδιώξει αλλαγή του κανονισμού προκειμένου ο νέος, εκτός από την αλλαγή των κριτηρίων, να θεσμοθετήσει την κινητικότητα ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες αμπελώνων ταυτόχρονα με ποσοστιαία αύξηση των δικαιωμάτων ανά διετία.
Κατόπιν τούτων, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Θα καταργήσετε επιτέλους τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης ή θα συνεχίσετε να κοροϊδεύετε τους οινοπαραγωγούς με υποσχέσεις που συνεχώς αναβάλλονται;
2. Τι απαντάτε για την αδράνεια σας να απορροφηθούν τα χρήματα που είναι διαθέσιμα για την προώθηση του κρασιού;
3. Τι προτίθεστε να πράξετε για την αλλαγή των κριτηρίων που αφορούν τις νέες φυτεύσεις, ώστε να ενισχυθεί η δυναμικότητα του κλάδου της αμπελοκαλλιέργειας οινοποιήσιμων ποικιλιών;
Ακολουθεί η απάντηση της υφυπουργού οικονομικών κ. Κ.Παπανάτσιου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Αθήνα, 18/07/2018 - 11:45
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ Αρ. Πρωτ: ΑΤΚΕ 0003145 ΕΞ 2
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Ταχ. Δ/νση : Λεωχάρους 2 ΠΡΟΣ: Τη Βουλή των Ελλήνων
Ταχ. Κωδ. : 105 62 ΑΘΗΝΑ Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου
Πληροφορίες : Χ. Κυρλιγκίτση Τμήμα Ερωτήσεων
Τηλέφωνο : 210 3235114
FAX :
e-mail : 210 3235135 Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
ΚΟΙΝ: Βουλευτές κκ. Β.Κεγκέρογλου, Σ.Δανέλλη, Μ.Τζελέπη
Δια της Βουλής των Ελλήνων
ΘΕΜΑ: Σχετικά με την υπ΄ αριθμ. πρωτ. 6707/11.6.18 ερώτηση.
Σε απάντηση της υπ΄ αριθμ. πρωτ. 6707/11.6.18 ερώτησης, που κατέθεσαν οι ανωτέρω Βουλευτές, για θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών, σας διαβιβάζουμε συνημμένα το υπ’ αριθμ. πρωτ. ΔΕΦΚΦ Β 1095932 ΕΞ 2018/20.6.2018, έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Επίσης, σας γνωρίζουμε ότι η επιβολή του ανωτέρω φόρου αποτέλεσε για την Κυβέρνηση
πολιτική αναγκαιότητα (και όχι επιλογή) ως ένα από τα μέτρα για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η χώρα μας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.
Κατά τα τελευταία χρόνια έχουν ληφθεί σειρά μέτρων με θετικό δημοσιονομικό πρόσημο, στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβλήθηκε και καταβάλλεται ακόμα προκειμένου η χώρα μας να ξεπεράσει την οικονομική κρίση και να αποκτήσει μία υγιή και ισχυρή οικονομική και δημοσιονομική ζωή και λειτουργία.
Ηδη από την αρχή της εφαρμογής του μέτρου απαλλάχθηκαν από την πληρωμή ειδικού φόρου κατανάλωσης τα απλά κρασιά που παράγονται από ιδιώτες και τα οποία προορίζονται για κατανάλωση από τον ίδιο τον παραγωγό, τα μέλη της οικογένειάς του ή τους προσκεκλημένους του μέχρι 1000 λίτρα και εφόσον δεν μεσολαβεί πώληση.
Ακόμα, όμως, και στις περιπτώσεις πώλησης, επισημαίνεται η δεδομένη πολιτική μέριμνα για την προστασία και την υποστήριξη ιδιαίτερα των μικρών παραγωγών, οι οποίοι απολαμβάνουν ειδικές ευνοϊκές ρυθμίσεις.
Όσον αφορά τα αποτελέσματα της επιβολής του μέτρου του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί, σύμφωνα με στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, η βεβαίωση μόνο από τον Ε.Φ.Κ. (και όχι από τις λοιπές φορολογίες) ανέρχεται σε 24.472.799 € για το έτος 2016 με αντίστοιχη είσπραξη 23.686.737 €, ενώ για το έτος 2017 το ποσό βεβαίωσης ανέρχεται σε 28.051.316 € με αντίστοιχη είσπραξη 27.407.214 €.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών ήταν από τη στιγμή της έναρξης επιβολής του μέτρου σε στενή συνεργασία με την τότε Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και νυν Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να επιτευχθεί η βέλτιστη δυνατή εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και να αποφευχθούν φαινόμενα καταστρατήγησης απόδοσης του φόρου.
Στο πλαίσιο αυτό και σε συνέχεια σχετικής εγκυκλίου διαταγής, δόθηκαν σαφείς οδηγίες στις ελεγκτικές αρχές για τον προγραμματισμό ελέγχων, τόσο στην παραγωγή όσο και στη διακίνηση των εν λόγω προϊόντων, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα λαθρεμπορίας αλλά και νοθείας στην παραγωγή του προϊόντος, τα οποία δύνανται να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία.
Η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον οίνο αποτέλεσε αναγκαίο μέτρο στο πλαίσιο της δημοσιονομικής συγκυρίας που διανύει η χώρα μας και όχι ελεύθερη επιλογή της Κυβέρνησής μας.Παρά ταύτα, τα στοιχεία μετά τα δύο έτη της επιβολής του μέτρου κάθε άλλο παρά απογοητευτικά είναι.
Σαφής και εκπεφρασμένη βούληση της Κυβέρνησής μας, πέραν της δημοσιονομικής εξυγίανσης της χώρας και της είσπραξης των δημοσίων εσόδων, είναι η τόνωση της οικονομίας της και η θέση της σε αναπτυξιακή τροχιά.Στο πλαίσιο αυτό, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών παρακολουθούν στενά την αποτελεσματικότητα όλων των μέτρων που λαμβάνονται αλλά και της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής γενικότερα και προχωρούν σε μία συνεχή αξιολόγηση των επιπτώσεων όλων των ρυθμίσεων που έχουν λάβει χώρα, μεταξύ των οποίων και της επιβολής φόρου στο κρασί.
Εφόσον κριθεί αναγκαίο και δημοσιονομικά εφικτό προβαίνει στις απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις με γνώμονα την κοινωνικά δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της οικονομίας
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ OIKONOMIΚΩΝ
Κ. ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ