23 Σεπτεμβρίου 2021
Παγκόσμιο παζλ: η εφοδιαστική αλυσίδα κρασιού υποφέρει υπό την πίεση του Covid-19
Πάνω από 18 μήνες μετά την έναρξη της πανδημίας, το τεράστιο δίκτυο λιμένων, εμπορευματοκιβωτίων και εμπορευματικών εταιρειών που μεταφέρουν κρασί σε όλο τον κόσμο υποχωρεί υπό τη συνεχή πίεση της πανδημίας, προκαλώντας σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Οι καθυστερημένες παραδόσεις, η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, το αυξημένο κόστος και οι διαταραχές στα λιμάνια που συνδέονται με την πανδημία, είναι όλες πτυχές μιας κρίσης που αύξησε τους χρόνους αποστολής από μερικές εβδομάδες σε περισσότερους από τρεις μήνες, καθώς οι έμποροι και οι παραγωγοί προσπαθούν να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους εν αναμονή της περιόδου των εορτών. Οι διαταραχές οδήγησαν σε αυτό που ο αναπληρωτής διευθυντής του εμπόρου κρασιών στο Χονγκ Κονγκ της Links Concept, Bojan Radulovic, αποκάλεσε «φαινόμενο ντόμινο» από τις αρχές του 2020, όταν η πανδημία έγινε παγκόσμια. "Όταν επηρεάζεται το προσωπικό του λιμένα, το λιμάνι κλείνει και αρνείται στα πλοία την άδεια να ελλιμενιστούν." Η ταχεία οικονομική ανάκαμψη και η έκρηξη των εξαγωγών της Κίνας προκάλεσαν επίσης αύξηση των ροών εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με αποτέλεσμα την σοβαρή έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων που κατευθύνονται προς την Κίνα και τις υπόλοιπες χώρες, από την Ασία από χώρες παραγωγής στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και τη Νέα Ζηλανδία. Για να προβλέψει τις καθυστερήσεις στην παράδοση, ο έμπορος κρασιού σχεδίασε τις αποστολές του τουλάχιστον τρεις μήνες νωρίτερα, εν όψει των εορτασμών της Χρυσής Εβδομάδας τον Οκτώβριο, τα Χριστούγεννα και την κινεζική Πρωτοχρονιά. Για τον James Rowell, επικεφαλής των πελατών λιανικής στην Altaya Wines, το πρόβλημα επιδεινώνεται με την αλλαγή των δρομολογίων αποστολής και την έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού. "Τα κρασιά που προορίζονται για το Χονγκ Κονγκ έχουν ανακατευθυνθεί μερικές φορές στη Σαγκάη, τη Σιγκαπούρη ή άλλους προορισμούς."
Οι ΗΠΑ έχουν πληγεί περισσότερο
Σύμφωνα με τους εμπόρους κρασιών, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από αυτό το φαινόμενο. Ο Ben Cheung, διευθυντής επιχειρήσεων στον μεγαλύτερο έμπορο κρασιού του Χονγκ Κονγκ, Watson's Wine, δήλωσε στο Vino Joy ότι οι προμήθειες κρασιού από τις ΗΠΑ έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις παράδοσης από οποιαδήποτε άλλη χώρα. «Από τον περασμένο Δεκέμβριο, καταφέραμε να στείλουμε μόνο ένα εμπορευματοκιβώτιο», ανέφερε. Ωστόσο, άλλες περιοχές του κόσμου δεν βρίσκονται στο κέντρο του φαινομένου. «Οι κατηγορίες που τιμωρούνται περισσότερο είναι χώρες μεγάλου όγκου όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία και η Νότια Αμερική. Η σαμπάνια φαίνεται να επηρεάζεται ιδιαίτερα», δήλωσε από την πλευρά του ο James Rowell. Για τον Olivier Hui-Bon-Hoa, περιφερειακό διευθυντή της Ασίας της Badet Clément, το Χονγκ Κονγκ, η ηπειρωτική Κίνα, η Ταϊβάν, η Κορέα και η Νοτιοανατολική Ασία υποφέρουν. "Εκεί όπου χρειάζονταν 4 έως 5 εβδομάδες μεταξύ Γαλλίας και Χονγκ Κονγκ ή Κίνας, τώρα χρειάζονται κατά μέσο όρο 8 ή 9 εβδομάδες". Το Brexit δεσμεύει, το Ηνωμένο Βασίλειο που αντιμετωπίζει επίσης μεγάλες δυσκολίες: "Οι παραδόσεις που χρειάζονταν 5 ημέρες μπορούν τώρα να φτάσουν σε δυόμισι μήνες", αναφέρει απογοητευμένος ο Max de Zarobe από το ιταλικό οινοποιείο Avignonesi.
Άλλες επιλογές υπό μελέτη
Ο αντίκτυπος στο κόστος γίνεται επίσης αισθητός: "Οι εισαγωγείς μας επηρεάζονται οικονομικά", επιβεβαιώνει ο Olivier Hui-Bon-Hoa. «Οι μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης, το κόστος των εμπορευματοκιβωτίων και οι μεγαλύτεροι χρόνοι εκτελωνισμού ασκούν μεγαλύτερη πίεση στο κόστος. Κατά συνέπεια, επηρεαζόμαστε έμμεσα από πιθανές καθυστερήσεις πληρωμής ή επιμήκυνση των όρων της πίστωσης». Για να προβλέψουν μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης, ορισμένες εταιρείες αυξάνουν τις μετοχές τους. Τέλος, οι αεροπορικές μεταφορές θεωρούνται απαγορευτικές ως προς τις τιμές - «έως και δέκα φορές περισσότερο από τις θαλάσσιες μεταφορές» - για να μην αναφέρουμε την έλλειψη διαθεσιμότητας και εδώ, ως εκ τούτου διερευνώνται άλλες λύσεις. Ο Olivier Hui-Bon-Hoa από τη Badet Clément βρίσκεται σε συνομιλίες με εισαγωγείς που μελετούν τη χρήση σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών για την κινεζική αγορά.