25 Ιανουαρίου 2024
Η παγκόσμια βιομηχανία κρασιού λίγο πιο αισιόδοξη το 2024
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Πανεπιστημίου του Geisenheim σχετικά με τις προσδοκίες της παγκόσμιας οινοβιομηχανίας, ενώ οι οικονομικές ανησυχίες συνεχίζουν να βαραίνουν σε μεγάλο βαθμό, οι προσδοκίες για το 2024 βελτιώνονται σε σύγκριση με την κατάσταση πριν από ένα χρόνο.
Η εναλλακτική συσκευασία είναι ένα από τα διαθέσιμα εργαλεία για την προσέλκυση νεότερων πελατών που όλοι αναγνωρίζουν ως πρωταρχικό στόχο για την εξισορρόπηση της αγοράς
«Καμία άλλη έκθεση στον κόσμο δεν περιλαμβάνει τόσους πολλούς επαγγελματίες από διαφορετικές οικογένειες του κλάδου», υπενθύμισε η καθηγήτρια Simone Loose, επικεφαλής του Ινστιτούτου Επιχειρήσεων Οίνου και Ποτών στο Πανεπιστήμιο του Geisenheim, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που διοργανώθηκε την Τρίτη, 16 Ιανουαρίου από τον χορηγό της εμπορικής έκθεσης ProWein. Μέχρι το τέλος του 2023, περισσότεροι από 2.000 επαγγελματίες από όλο τον κόσμο (εξαγωγείς, εισαγωγείς, έμποροι κρασιών, παραγωγοί, εκπρόσωποι του κλάδου CHR) ερωτήθηκαν σχετικά με τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο κλάδος. Συνοψίζοντας, κατέληξαν ότι «η αύξηση του κόστους σε συνδυασμό με τη μείωση της ζήτησης θέτουν σημαντικές οικονομικές προκλήσεις για τη βιομηχανία κρασιού επί του παρόντος, που επιδεινώνονται από την υποκείμενη τάση προς έναν υγιεινό τρόπο ζωής και την αλλαγή των προτιμήσεων των καταναλωτών».
Γενικευμένη αύξηση των τιμών πώλησης
Αν και η αύξηση του κόστους παραμένει η υπ' αριθμόν ένα πρόκληση για το 73% των ερωτηθέντων, η σημασία του έχει μειωθεί σημαντικά σε σύγκριση με πέρυσι (85%). Το ίδιο ισχύει για τις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας (32% το 2023 έναντι 66% το 2022) και σε μικρότερο βαθμό όσον αφορά τους διεθνείς εμπορικούς πολέμους, την πολιτική υγείας και την έλλειψη εργατικού δυναμικού. Από την άλλη πλευρά, αντίθετη εξέλιξη σημειώνεται όσον αφορά την οικονομική κρίση (59% το 2023 έναντι 55% το 2022), τη μείωση της κατανάλωσης κρασιού (48% έναντι 30%) και τη χαμηλή κερδοφορία του κλάδου (47% έναντι 38%). Όσον αφορά τις λύσεις για την αντιστάθμιση του αυξανόμενου κόστους και την καταπολέμηση της οικονομικής κρίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών (72%) έχει αυξήσει τις τιμές πώλησής τους, ενώ το 64% έχει επίσης επιδιώξει να μειώσει το κόστος τους. Στον κλάδο επίσης, το 51% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει διαγράψει μη κερδοφόρα προϊόντα, ενώ το 39% των εταιρειών, έχουν τροποποιήσει το χαρτοφυλάκιο προϊόντων τους για να προσαρμοστούν στη ζήτηση της αγοράς, ιδίως προσανατολίζοντάς το περισσότερο προς γκάμα προϊόντων «εισόδου». Τέλος, το 40% από αυτούς αντέδρασε σταματώντας τις επενδύσεις του.
Θετικές τάσεις
Η πτώση της κερδοφορίας που συνδέεται με την κρίση έγινε πιο αισθητή στους παραγωγούς (60%) παρά στους εμπόρους (54%), το ίδιο ισχύει και για την αύξηση του κόστους (94% έναντι 84%). Αυτή η τελευταία τάση θα συνεχιστεί το 2024, εκτιμούν οι εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα, αλλά με πολύ πιο ήπιο τρόπο. Επιπλέον, συνολικά, ο κλάδος είναι πιο αισιόδοξος για το 2024 από ό,τι για το 2023 –ακόμα και αν παραμείνουμε κάτω από τις προσδοκίες ανάκαμψης του 2022 στο τέλος της πανδημίας– και μεταξύ των βασικών χωρών παραγωγής, η Γαλλία είναι η πιο αισιόδοξη. Η αδύναμη αισιοδοξία των Ισπανών θα μπορούσε να εξηγηθεί από τη μικρή συγκομιδή, πιστεύει η καθηγήτρια Loose.
Το εισαγωγικό επίπεδο επωφελείται από την κρίση
Όσον αφορά την κατεύθυνση της ζήτησης, η εικόνα που παρουσιάζεται είναι λιγότερο θετική. Μεταξύ των κυριότερων τάσεων, οι επαγγελματίες αναμένουν πόλωση της ζήτησης στο μέλλον, με περιορισμένα κέρδη στο επίπεδο της γκάμας εισόδου και στα premium τμήματα. Για το 2023 παρατηρούν ότι η βασική γκάμα και η προσφορά premium έχουν χάσει έδαφος και αναμένουν ότι αυτή η τάση θα ενταθεί το 2024 και το 2025. Συνολικά, το επίπεδο των κρασιών της γκάμας εισόδου έχει ωφεληθεί από την πτώση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών χωρίς άμεση προοπτική οικονομικής βελτίωσης. Αυτός ο προσανατολισμός είναι πιθανό να συνεχιστεί, ιδιαίτερα στη Σκανδιναβία και τις Κάτω Χώρες, σημειώνει η έκθεση.
Αντιμέτωπο με τον ανταγωνισμό, το κρασί πρέπει να είναι πιο κατανοητό
Τέλος, μια πιο ανησυχητική τάση: η ευρέως παρατηρούμενη πτώση της κατανάλωσης. Οι εξηγήσεις διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή: στη Βόρεια Αμερική, στην Αυστρία και στην Ολλανδία, ο προσανατολισμός ευεξίας-ευζωίας θεωρείται ο κύριος παράγοντας, ενώ στην πρώτη περίπτωση, η αλλαγή στις προτιμήσεις των καταναλωτών σχετικά με τα ποτά έρχεται αμέσως μετά. Η Γαλλία αναφέρει επίσης αυτή την αλλαγή, σε συνδυασμό με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης. Σαφώς, υπογραμμίζει η έκθεση, οι επαγγελματίες σε πολλές χώρες παρατηρούν μια έντονη τάση υπέρ των μη αλκοολούχων ποτών, εξαιτίας δημογραφικών λόγων – λόγω γήρανσης και μετανάστευσης – καθώς και λόγω αλλαγών στις διατροφικές συνήθειες. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και στην προοπτική οικονομικής ανάκαμψης, υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες να ξαναρχίσουν οι παραδοσιακές καταναλωτικές συνήθειες, εκτιμά η έκθεση. Εξ ου και η ανάγκη να μειωθούν τα πλεονάσματα (63% των ερωτηθέντων), ενώ το 73% τονίζουν ότι η προσφορά είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση, γεγονός που πρέπει να σχετισθεί με την ανάγκη να προσεγγιστεί ένα νεότερο κοινό (45%). Ενδιαφέρον γεγονός: η πλειονότητα των επαγγελματιών πιστεύει ότι άλλα αλκοολούχα ποτά φτάνουν στους νέους πιο εύκολα από το κρασί και ότι το κρασί πρέπει επομένως να γίνει πιο κατανοητό (62% έναντι 57% το 2022).